התיישנות רישום פלילי לפי החוק הישראלי.

המשטרה יכולה לזמן לחקירה משטרתית כל אדם שקיים נגדו חשד על ביצוע עבירה או שבכוונתו לבצע עבירה. לאחר החקירה ובמידה שמוגש כתב אישום, יפתח כנגד אותו אדם רישום פלילי. רישום זה הוא המעקב המשטרתי על היסטוריית העבירות שאותו אדם ביצע או לקח חלק בהם. במידה ולאדם קיים רישום פלילי, יכולו עליו הגבלים שיכולים לפגוע בעתידו (בעבודה, בחופש לצאת ולחזור לארץ, ועוד). לאחר כמה שנים (משתנה בין מקרה למקרה) תוקפו של הרישום הפלילי יפוג ויחד איתו כל ההגבלות שלו. כמה זמן הרישום הפלילי נשאר והאם אפשר לקצר אותו?


התיישנות רישום פלילי

משך תקופת הרישום הפלילי


התקופה שבה ייחולה רישום הפלילי משתנה בין מקרה למקרה לפי כמה פרמטרים. הפרמטר הראשון הוא האם החשוד הורשע או לא. כמובן שבמידה והחשוד הורשע הרישום הפלילי יתקיים כרגיל. במידה והנאשם זוכה, עדיין יתבצע רישום אשר ימחק בתום תקופה של 5 שנים לאדם בוגר או 3 שנים לקטין. פרמטר נוסף שמשפיע על משך תוקפו של הרישום פלילי הוא גילו של הנאשם. במידה והנאשם מוגדר כקטין, תקופת הרישום הפלילי תהיה קצרה יותר מאדם בוגר. דבר נוסף בעל משקל כבד על החלטה על משך זמן הרישום הפלילי הוא - משך תקופתו של המאסר. ככל שתקופת מאסר תהיה ארוכה יותר, ככה יתארך משך תוקפו של הרישום הפלילי.  כמובן שגם במקרה של מאסר ארוך תהיה התחשבות בגילו של הנאשם וקטין יקבל זמן מקוצר של רישום פלילי. במידה וקטין קיבל עונש של עד חמש שנות מאסר, תקופת התיישנות רישום פלילי תמשך שבע שנים לאחר סיום ריצוי. מנגד, על אותה תקופה היה מקבל אדם בוגר 7 שנות רישום פלילי. במקרים של עונש מאסר ארוך יותר מחמש שנים תקופת ההתיישנות תמשך עשר שנים.

לאחר סיום תקופת הרישום הפלילי חלה התיישנות רישום פלילי באופן אוטומטי על ידי המשטרה. אין צורך בעורך דין או בכל פעולה מצד הנאשם. חשוב לדעת שישנם מקרים בהם אפשר לבטל רישום פלילי או לקצר אותו. במקרה שכזה דווקא חשוב ורצוי מאוד לקבל את עזרתו של עורך דין פלילי בעל ניסיון בתחום, אשר יכול לעזור לנאשם להקל על תנאי הרישום הפלילי עד כדי מחיקת רישום פלילי.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מעצר ללא צו לאחר ביצוע עבירה פלילית

חוזה עבודה – דברים שעובד שצריך לדעת