חוזה עבודה – דברים שעובד שצריך לדעת

התחלת העבודה במקום חדש


בתחילת העבודה בתפקיד חדש או במקום חדש לרוב נחתם חוזה בין המעסיק לעובד. החוזה יכול להשתנות בין התפקידים ומקומות העבודה השונים, אך הרעיון נשאר דומה. מטרת החוזה היא להגן על זכויות העובד (וגם על המעסיק) ולסכם את תנאי העבודה. לחוזה הזה יש חשיבות רבה ולכן אין להתייחס בזלזול לנאמר בו. מומלץ גם תמיד להתייעץ עם עו"ד דיני עבודה לפני סגירת החוזה בכדי לדעת שכל זכויות העובד באות לידי ביטוי והעובד מקבל תגמול הוגן.

 עו"ד דיני עבודה

זכויות העובד והגדרת תפקידו


לפני פנייתכם ל- עו"ד דיני עבודה יש באפשרותכם לברר תחילה בעצמכם אם אתם מקבלים את זכויות היסוד שלכם - מספר סעיפים מרכזיים שמופעים בחוזה העסקה (מפורטים בהמשך המאמר). אם אתם שבעי רצון מהחוזה ורוצים להיות בטוחים שלא הושמטו זכויות כלשהן (כמו זכויות סוציאליות), תנו ל- עו"ד דיני עבודה לעבור על החוזה. לפניכם חלק מהנקודות עליהם מומלץ לעבור בקבלת חוזה חדש.

שעות העבודה החודשיות


כמה שעות המעסיק מצפה מהעובד לעבוד בחודש? מה ההגדרה של שעות נוספות בחוזה? ומה התמורה של אותם שעות? כל הנושאים האלה חשובים במיוחד בשנים האחרונות. כמות שעות העבודה עולה, אך לא תמיד התגמול עולה בהתאם. כל הדברים האלה יכולים להשתנות בהתאם לתפקיד, אך יש מקסימום שעות נוספות שמותר למעסיק לבקש מהעובד לפי החוק.

הגדרת תפקיד


תיאור מדויק של מהות תפקידו של העובד - מה מצופה ממנו לעשות, מול מי הוא עובד וכל פעילות אחרת / נוספת שמצופה ממנו במסגרת עבודתו החדשה.

התגמול החודשי - שכר


שכר העובד לא תמיד דבר פשוט וקבוע, השכר יכול להיות שכר שעתי או שכר חודשי (גלובלי) כאשר לכל צורת תגמול יש את החוקים שלה. חשוב לעבור על התגמול של השעות הנוספות ועל השכר עבודה של חודש מלא. את כל השאלות הללו חשוב להסדיר בחוזה בצורה מפורשת.

זכויות סוציאליות


צריכה להיות התייחסות לפנסיה, ימי חופש וימי מחלה. על החוזה להתייחס לכל הדברים האלה, אחרת הוא לא חוזה תקין וחוקי!
הוצאות רכב/נסיעות

בחוזה צריך להיות מצוין האם יש החזרי נסיעות, האופן בו העובד מקבל את ההחזרים וצורת החישוב שלהם. כמובן שבמידה והעובד מקבל רכב חברה, הדבר צריך להופיע בחוזה. בנוסף, במידה והעובד מקבל מהעבודה רכב, האם זה משפיע על שכרו ואם כן אז כיצד?

ישנם עוד דברים רבים בעלי חשיבות עליונה שיהיו בחוזה. כאמור, על מנת להבטיח את קיומם מומלץ להתייעץ עם עו"ד דיני עבודה שיעבור על החוזה. מתן דגשים של עו"ד מומחה והדגשת הנושאים שיש לעדכן בחוזה, יכולים למנוע בעתיד מצבים לא נעימים ואף חיסכון בכסף רב.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

התיישנות רישום פלילי לפי החוק הישראלי.

מעצר ללא צו לאחר ביצוע עבירה פלילית