התעמרות בעובד - מהו המצב החוקי בישראל?



התעמרות בעובד במקום העבודה

הנושא של התעמרות בעובד תופס תאוצה רבה בשנים האחרונות בשיח הציבורי ובכלל. ההערכות מדברות על כך שהמשק בישראל מפסיד למעלה משני מיליון ימי עבודה(!!) בעקבות מקרים של התעמרות בעובד במקום העבודה. בנוסף הסטטיסטיקה מלמדת אותנו שלמעלה ממחצית (55%) מהשכירים בישראל נפגעו מהצקות בעבודה. אלה נתונים של משרד הכלכלה לא של גוף מחקרי כזה או אחר!

הגדרת התופעה והמצב החוקי בישראל


התעמרות בעובד מוגדרת כהתעללות בעובד בין אם מילולית או רגשית. כאשר ההתעללות זו נתפסת בעיני העובדים עצמם כהתנהגות פוגענית, זוהי התעמרות. התעללות זו יכולה לבוא לידי ביטוי בדיבור משפיל, צעקות, קללות, הוצאת דיבה ואפילו מתן מטלות משפילות. לצערנו, בישראל ישנם לא מעט מעסיקים אטומי לב שמשתמשים באינספור דרכים שונות להתעמרותם בעובדיהם. למרבה ההפתעה, עד עצם כתיבת מאמר זה, אין לעובדים הגנה מוסדרת בספר החוקים של מדינת ישראל מפני מקרי התעמרות. לפני למעלה משנה יזמה ח"כ מרב מיכאלי הצעת חוק בנושא שאושרה בקריאה טרומית, אך מאז הצעת חוק למניעת התעמרות נתקעה.

כאמור, לאחרונה ישנה עליה ברמת המודעות לנושא ההתעמרות ועובדים רבים החלו להבין שהם סובלים מהתעמרות במקום העבודה. במקרים רבים העובדים לא יודעים כיצד להתמודד עם נושא ההתעמרות, ובתגובה ישנם כאלה שמקצרים לעצמם את ימי העבודה, עושים מה שנקרא "שביתות איטלקיות", נעדרים ולעיתים גם פשוט מתייאשים ומתפטרים. לעומת זאת, בקבועות המודעות לנושא גם כמות התביעות בגין התעמרות בעובד והתנכלות המעסיק מתרבות גם הן. בעקבות כך, אפילו בתי הדין לעבודה התעדכנו עם המציאות בשטח והחלו לעשות שימוש באופן תדיר במושג: "התעמרות". מצד שני, היעדר חוק מוסדר בנושא יוצר בלבול הן אצל העובדים שחווים התעמרות והן מבחינת הפסיקה.

מה ניתן לעשות במקרים של התעמרות במקום העבודה?


על אף היעדר החקיקה בנושא ההתעמרות, מומלץ לפנות לעורך דין לדיני עבודה בנושא. עורך דין מומחה יברר את הפרטים הנחוצים לפי סוג המקרה ואף יעשה בדיקה מקיפה אם קיימת פסיקה דומה קודמת. לעיתים קרובות ההתנכלות יכולה "ליפול" בגדר חוק קיים. לאחר שעורך הדין ישמע ויבין את המקרה שלך, יכול להמליץ או שלא להמליץ לתבוע את המעסיק עבור קבלת פיצויים.

בנוסף לאמור לעיל, עובד שעבר מקרי התעללות כזאת או אחרת במקום עבודתו ואינו מעוניין להמשיך לעבוד באותו המקום, עבודתו, זכאי במקרים מסויימים להתפטר תחת הגדרה של "הרעה בתנאי העבודה". אם ימצא הדבר כנכון וצודק, התפטרות העובד תחשב כפיטורים.בהשוואה להתפטרות "רגילה", פיטורים הינו מצב אשר מטיב עם העובד ומקנה לו זכויות שונות שהתפטרות לא מאפשרת.

לסיכום


התעמרות בעובד במקום העבודה היא בעיה רצינית ורחבה בישראל. למרות שנושא החקיקה עדיין הוסדר בספר החוקים של מדינת ישראל, עדיין ישנן דרכים משפטיות להתמודד עם מקרי התעמרות והתנכלות בעובד.

נתקלתם בהפרה של זכויות העובד? זקוק/ה לייעוץ משפטי? ניתן ליצור קשר עם משרדה של עו"ד לוטם מסיקה - עבור ייצוג משפטי בתחום דיני עבודה וזכויות עובדים.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

התיישנות רישום פלילי לפי החוק הישראלי.

מעצר ללא צו לאחר ביצוע עבירה פלילית

חוזה עבודה – דברים שעובד שצריך לדעת